onsdag 28 oktober 2009

Ångest

Jaha, det är snart mitt i natten och jag har tentaångest. Jag tänkte läsa in ett tredje ämne för att passa in bättre i den nya gymnasieskolan som inte ger oss lärare på blivande yrkesskolor så mycket att göra. Just nu önskar jag att jag inte tänkt det. Det är kul men tentan känns som om allt ska rymmas i en fråga och sedan likadant i nästa. Jag tror att vår lärare på universitet är ny. Det är min misstanke eftersom det känns som om han vill täcka in allt med bara tre frågor.

Mina elever tycker att det är kul när jag har tentaångest. Innan lovet var de tvungna att fråga varför jag var så stirrig över detta. Hmm, vi hade en liten jämförelse. De hade prov dagen efter på sina anteckningar och fyra sidor lärobokstext. Något stressade och tyckte att jag bara babblade strunt lyssnade de ändå. När jag förklarade att det var tre böcker, som jag läst, och en hemtenta som skulle skrivas nästa vecka utifrån böckerna funderade de länge på om jag fortfarande inte gnällde lite väl mycket. Jo, kanske för jag har ju valt detta. Däremot ska en del studera vidare i kommande höst eller vår. Jag hoppas att de inte blir helt skrämda över skillnaden som ändå finns och som de kommer att uppleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar