onsdag 7 oktober 2009

IG är också ett betyg

Det är tydligen klart att lärare i Malmö ska bli betygsatta av sina elever. Det kan man läsa mer om här: http://www.metro.se/2009/10/07/94706/i-var-kan-alla-elever-fa-satta-betyg-/



Jag blir lite stressad. Som färsk lärare hamnade jag i ett arbetslag där utvärdering var vad man gjorde, jämt, och jag som hade ersatt en väldigt omtyckt lärare blev sågad under fotsulorna. Det var allt från att jag inte kunde stava till att jag var ful. Detta tog mitt arbetslag som ett tecken på att jag var fel för eleverna och försökte få bort mig. Det var hemskt. Min rektor vid detta tillfälle var mer förstående än mitt arbetslag. Mitt fackombud ingick i arbetslaget och var inget stöd. Jag arbetade bara där i ett år innan jag flyttade vidare. Så vad ska eleverna utvärdera eller betygsätta?

Det är inte det att elever inte ska få tycka till om sin skolsituation eller om undervisningen men vad ska det användas till? Lön, ett sätt för rektorer att plocka ut sina favoritlärare, omflyttning i kommunen eller vad? Ska det finnas tydliga och klara kriterier som eleverna ska följa? Jag kan tänka mig att flera kommuner i Sverige, däribland den jag arbetar för, skulle kunna tänka sig att använda betygsättning av lärare som ett sätt att hålla tillbaka lönen.

Räcker inte den utvärdering man redan gör med sina elever. I den utvärderar jag hur jag presenterat området, hur hjälpsam jag varit och om jag varit rättvis. Sedan får min rektor sammanställningen eller som ibland även utvärderingen utan att jag läst den själv. Jag vill bara inte bedömas för mitt utseende eller min personlighet. Jag vill bli bedömd för mitt jobb. Oavsett om det är rektor, föräldrar eller elever som står för den bedömningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar