söndag 15 augusti 2010

Kulturfyra

Kulturfyran: Vilket djur är du?

En av mina familjemedlemmar är vår Birmakatt Facklan. Hon har nu fått ett konto på Facebook.
Vadå, har du fördomar mot andra arter av liv än människor?
Låt oss prata djur. Är det skillnad på katt- och hundmänniskor till exempel?
Här börjar veckans Kulturfyra:

1. Har du något husdjur?

Nej, men jag har haft ett par. En hund, två undulater, vandrande pinnar, och marsvin samt en guldfisk.

2. Om du var ett djur, vilket slags djur skulle du vara då?

Jag skulle vara en sjöko. De är lite lagom mulliga, som jag. Lite lagom sega, som jag. Och kan bli väldigt arga när så behövs, som jag.

3. Bästa djuret i litteraturen?

Det måste var Doris Lessings Rufus som är en underbar berättelse om en katt med egen vilja. Den är underbart beskrivet. Lessing måste ha haft många katter. Sedan är spindeln Charlotte i Charlotte's Web också underbar.

4. Vad föredrar du om du måste välja: katt eller hund?

Jag gillar hundar. De är underbart trogna och de kan också lära sig att hitta svamp. Det är ett plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar