onsdag 1 september 2010

Bokfrågornas ABC del 10

Idag gäller bokstaven J:

Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.

Jag skulle säga De välvilliga av Jonathan Littell. Det handlar om en f.d SS-officer Max Aue som berättar om sitt arbete i koncentrationslägren under andra världskriget. Det som är intressant är att man som läsare får följa denne man som är både kulturell och mordisk. Han älskar musik och dödar med effektivitet. Det är inte ofta man får en av mördarna när det gäller andra världskriget men den här griper tag i dig som läsare.

Berätta om en bok om eller av en journalist.

Jag läste Ulla-Carin Lindquists bok Ro utan åror för ett par år sedan när en god väns förälder diagnostiserades med ALS. Läsningen gav hjälp att trösta vännen senare. Det är en stark bok speciellt om man befinner sig i liknande omständigheter. ALS är en grym sjukdom som utväxlas alldeles för fort.

Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.
Näpp, nu har jag funderat i två dagar och kommer inte på någon. Det finns böcker som jag läst men jag kommer inte på en enda just nu.

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.

Jag är inget fan av Gömda och när det sedan kom ett helt gäng böcker och framförallt Emma, Mias dotter känns mest som ett sätt att tjäna pengar. Det är helt obegripligt varför man har fortsatt att publicera böcker om och av denna kvinna. Jag skulle säga att det är jidder på hög nivå.

2 kommentarer:

  1. Har inte läst mer än Gömda, men redan där var det jiddervarning! Littell vill jag gärna läsa!

    SvaraRadera
  2. Har läst serien som en utmaning av en lästrött elev. Hon älskade böckerna. Inte jag.

    SvaraRadera