onsdag 15 september 2010

Bokfrågornas ABC del 13

Idag är det bokstaven M som gäller, m som i mat ;-). Ett personligt favorittidsfördriv.

Berätta om en bok där mat har stor betydelse.

En kokbok! Ha, ha. Nej då, det får bli en av mina första läsupplevelser på danska. Jag läste Babettes Gästabud som handlar om två systrar i Nordnorge som blir övertalade att ta emot en flykting från Frankrike vars hela familj dött i revolutionen. Det enda som kvinnan har kvar är en lott och en dag vinner hon pengar. Hon bestämmer sig för att bjuda hela byn på en riktig fransk måltid efter alla konstens regler, något som ingen i byn någonsin kommer att glömma. Det är en underbar bok av Karen Blixen.

Vems memoarer skulle du helst av allt vilja läsa?

En av de mest intressanta tror jag att Buddha skulle vara. Det skulle vara annorlunda att få följa med i hans tankar om att fortsätta i världen bortom detta. Kanske också att förstå vad det betyder att bli ingenting. En mera verklig skulle vara en bok av Jimmie Åkesson, varför det blev som det blev. Intressant i bemärkelsen upplysande.

Man Booker Prize for Fiction har delats ut till en författare inom det fd. brittiska samväldet sedan 1969. Här finns alla vinnarna. Här du någon favorit?

Nadime Gordimers The Conservationist är min klara favorit i detta gäng. Jag har läst andra men denna har stannat kvar i mina tankar. Den handlar om en man som hittar en kropp på sin tomt en dag och börjar tänka igenom sitt liv. Den utspelar sig i en tid då apartheid nästan håller på att falla samman sakta men säkert.

Jag söker också en bok om makt.

En bok om makt. Ja, jag skulle säga Alla presidentens män av Bob Woodward och Carl Bernstein. Den handlar om Watergate-affären och Nixons maktgalenhet. Boken är bra, filmen är också bra. Deep troath blev ett begrepp.

1 kommentar:

  1. Buddhas memoarer skulle jag absolut vilja läsa! Har inte läst Alla presidentens män, men filmen är riktigt bra.

    SvaraRadera