onsdag 22 september 2010

Bokfrågornas ABC del 14

N som i no more hyllplats är dagens bokstav.


Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?

Jag är alltid fascinerade över hur långt från mina gissningar pristagarna hamnar. Jag vill gärna att Oates ska få det, men hon är väl för populär. Däremot kan jag tycka att det alltid är ganska bra författare som de ändå hittar. Jag gillar en del mer än andra. Jag har läst en del men några har aldrig lästs om. Jag har läst det mesta av Steinbeck, Lagerlöf, Hemingway, Marquez samt Camus och Lagerkvist. Det finns några som jag har kvar men frågan är om alla ens är värda att läsa? En del pristagare känns som om de är typiska för den tid de levde i men kanske inte några egentliga klassiker. Jag tänker på Björnson som jag läst men tyckte var lite konstig.

Vem är din nordiska favoritförfattare?
Åh, jag tänker säga mer än en. Jag gillar Selma Lagerlöf, eftersom vi har hängt ihop genom en stor del av mitt liv. Sedan gillar jag Karin Fossum som skriver så jag blir utmanad i tanken eftersom jag läst henne på norska. Prova, det är en utmaning. Jag gillar också Inger Christensen som jag också har läst på originalspråket. Tre bra kvinnor. Det får räcka.

Vem är den senaste nykomling du läst?

Det var nog Lina Wolffs noveller. Boken heter Många människor dör som du. Den har jag använt i min undervisning men jag kommer inte ihåg vilken novell mina elever gillade mest.

Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?

Hmm, jag är lite nyfiken på Anette Kindahl som kommer med sin första bok Kokongen i år. Det är en historisk roman som jag tror kan vara bra. Sedan blev jag rekommenderad att läsa Tre starka kvinnor av Marie NDiaye. Det är en fransk bok och min har läst den på franska. Hon tyckte den var bra och vår smak är otroligt lika så då tycker kanske jag det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar