lördag 4 september 2010

Tematrio - Tegelstenar

Jag hoppar omkring i bloggvärlden och läser lite här och där. Ibland fastnar jag. Eftersom så många vill att man ska tänka kring böcker så blir jag glad. Berätta om tre minnesvärda tegelstenar!

1. Den första tegelsten jag läste och älskade var Anna Karenina av Leo Tolstoj. Min kärleksaffär till Ryssland hade redan börjat men den här fick mitt hjärta att hoppa. Det är en passionerad kärlekshistoria men samtidigt också berättelsen om en mer lugn och kanske förståndig kärlek. Det är också en beskrivning av de rika ryssarnas liv och hur det är att leva på landet under helt andra förutsättningar. Annas och Vronskijs affär är en del av boken och kanske det som gett boken sitt rykte. Jag gillar den aristokratiska ryska världen som är helt annorlunda från resten av Ryssland, och även från resten av världen.

2. Jonathan Littells De välvilliga läste jag för ett tag sedan och med sina nästan 1000 sidor är det en tegelsten. Det är en så ovanlig bok i det att den låter en av de många män som arbetade i förintelselägren få en röst. En spännande bok som lämnar mersmak. Det är en komplicerad man som läsaren får träffa. Ena stunden en man som älskar böcker, älskar musik. Den andra stunden står han i lägret och skickar människor i döden. Finns det bara goda eller onda människor eller är vi både och?

3. Nils Holgersson underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf var den sista bok jag läste med min farmor. Vi älskade båda Selma så därför läste vi ofta en bok samtidigt för att prata om. Det är en speciell bok och kanske inte den allra bästa i reportaren men väl värd att läsa. Det är en underbar berättelse om ett äldre Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar