fredag 10 september 2010

Tematrio - Tunnisar

Berätta om tre minnesvärda tunnisar var det ja. Hmm, det blir att klura ett tag.

1. Ernest Hemingways The old men and the sea måste få sin självklara plats här. Jag gillar Hemingway och den här boken har flera djup. Det är en bra berättelse om en mans kamp men samtidigt känns det som Hemingsways egen kamp med livet. Den fascinerar i sin enkelhet och har sin styrka i att den lämnar sin läsare tänkande. Jag har suttit på en uppsatsopponering på Litteratur-D och sett en student och en lärare komma i konflikt över denna. Lite kul.

2. Vi hoppar lite men en bok som jag och mina elever tycker om. Det är Christina Wahldéns Kort Kjol. Den får igång hela klasser eftersom den handlar om ett ämne som de flesta elever kan tycka till om. Denna bok handlar om Myran som efter en grym våldtäkt tillbringar sommaren på en gård någonstans i Sverige. Där läker hon sina sår delvis samtidigt som hon tänker igenom vad som hänt. Det är en bra bok att läsa i en helklass. Sedan kan jag som lärare förundras över hur dömande en del elever kan vara när det gäller andras olycka.

3. "All animals are equal, but some animals are more equal than others." På gymnasiet läste jag Animal Farm av George Orwell. Jag brukar tänka på den när människor som jag håller av pratar vitt och brett om marxismens under. Det är en fascinerande skildring över hur djuren kastar ut sin herre och tar över en gård. Allt ska vara jämlikt men efter ett tag så blir grisarna på gården, med Napoleon i spetsen, mer lika människan och bestämmer över de andra djuren. Jag gillar detta citat och tycker att det stämmer bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar