söndag 10 oktober 2010

Musik och litteratur

När man slösurfar och hittar en blogg och sedan klickar sig vidare kan man, i alla fall jag, hamna var som helst. Jag hamnade hos enbokcirkelföralla som hade startat en ganska intressant utmaning som involverar böcker och musik och den logiska kopplingen däremellan. Uppgiften är som följer:

Och det handlar om kombinationen musik – böcker. En gång i veckan så kommer jag att skriva om en musikgenre, låt, artist eller skivor (CD). Jag kommer att göra en liten historisk återkoppling med vissa av låtarna eller artisterna. Och det ni ska göra som är med i utmaningen är att tipsa om en bok eller flera eller kanske en författare som kan kopplas ihop med musiken. Ni får tänka fritt, brett, smalt. Jag hur som helst. Det kan nämligen bli riktigt roliga kombinationer. Och spännande. Och varje veckan innan jag skriver ett nytt inlägg i utmaningen så kommer jag att lista och länka till alla som är med och lista era boktips till just den musiken jag har skrivit om.


Och hur gör Du? Skriv ett inlägg i din blogg om utmaningen, samt om ditt boktips eller författare och varför du tycker att det här passar till den här musiken/artisten. Länk till det här inlägget och skriv i kommentarsfältet här att du är med samt länka till ditt inlägg, så att jag hittar det till veckosammanställningen av utmaningen. Ni får gärna använda bilden ovan.

Denna vecka föll valet på ABBA. Jag har en mor som sedan barnsben har matat min hjärna med Beatles och ABBA. Nu gäller det bara att hitta något som passar musiken. Jag blir lite rådvill eftersom jag har två tankar kring detta. Den första är Bridget Jones Dagbok. Bridget är en partyprinsessa på ett sätt och därför passar Dancing Queen bra. Men också för att hon alltid vill ha en man, den rätte, så Gimme, gimme, gimme passar henne också. Sedan när hon väl har hittat en man så är Ring, ring en naturlig följd och kanske också lite Honey, honey.  I hennes drömmar vill Bridget att hon ska få säga I Do, I Do, I Do, I Do, I Do en vacker dag. Hon klantar till det en del och måste be Mark Darcy att Take a chance on me. Eftersom boken utspelar sig från nyår till nyår kan vi klämma till med Happy new year. 


Den andra är Gossip girl-böckerna som mina elever älskar. De tjejerna lever lite som i ABBA-låtarna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar