onsdag 17 november 2010

Bokfrågornas ABC del 22

Dags för bokstaven V och lite nytt att klura på:

Väder är centralt i vårt avlånga land. Vissa dagar har vi fått pröva på alla årstider under samma dag. Har du läst någon bok där vädret har stor betydelse?

Den första bok jag kom att tänka på var Peter Hoegs Fröken Smillas känsla för snö. Där har snön i alla dess former stor betydelse. Det är väl passande att tänka på när man bor norr om den 40:e breddgraden. Annars kommer jag också att tänka på H.C Andersens Flickan med svavelstickorna där kyla och vinter har en stor del i handlingen. Jag har läst en bok om en storm som ändrar livet i en by i Sydamerika men jag kommer inte på vad den heter just nu.

Berätta om en bok som faller inom den ganska spretiga genren världslitteratur! Vad tycker du förresten om att kalla det en genre?
Världslitteratur skulle jag vilja kalla böcker som egentligen säger något till alla människor oavsett när boken är skriven eller var den är skriven. Annars är det väl ett begrepp som många gillar att slänga sig med när de vill verka som om de är allmänbildade. En bok som jag tycker är världslitteratur? Bibeln blir mitt svar.

Har du läst någon bok som utspelar sig i eller vid något av världshaven?

Åh, jag kommer att tänka på Patrik O'Brians serie om den brittiske sjökaptenen Jack Aubrey och läkaren Stephen Maturin som under Napoleonkrigen arbetar på samma brittiska skepp. Det handlar om deras arbete men främst om deras vänskap. De arbetar båda för den brittiska flottan. Som tonåring läste jag dessa på engelskan i årskurs nio. Bra och spännande om man är en stor historienörd som jag.

Vänskap är viktigt. Det är också ett vanligt tema i böcker. Vilken bok har du läst som berättar om en speciell vänskap?


Doris Lessing har skrivit en underbar kort bok som heter Rufus. Den handlar om en katt som hon tar hand om och som ska in i hennes hem och samsas med hennes andra katter. Det är bra skildring om hur det är att ha en katt och hur egensinniga de kan vara. Det är liksom en berättelse om hur man tyr sig till ett djur. Den säger så mycket om katter och människor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar