onsdag 24 november 2010

Bokfrågornas ABC del 23

W som i Willy Wonka eller William Wordsworth.

Whisky brukar vara deckargubbars favoritdryck. Vem är din favoritwhiskeydrickare (eller favoritspritdrickare) i litteraturens värld?

Det får bli Morse, skapad av Colin Dexter, som dricker som ingen annan. Han är en hård man som sällan tycker att han har fel. Men han kan sin whisky.

Wienervals är en dans och jag vill att du berättar om en bok där det förekommer minst en dansscen.


En bok där jag vet att de dansar är väl Emma av Jane Austen när Harriet blir kär i mr. Knightley. Det är den jag kommer på men jag har säkert läst flera.

En massa författare på W poppade upp i mitt huvud när jag försökte komma på uppgifter på w. Vem är din favoritförfattare på W?


Ja, det finns nog fler än jag kommer på men jag gillar en kvinna vid namn Ilse Weber som skrev för sjuka barn. Hon var en av de många judar som hamnade i Theresienstadt. Hennes son skickades till Sverige och han har skrivit en bok om sin mor. Hennes sånger har sjungits av bland annat Anne Sofie von Otter. Vi brukar lyssna på hennes sånger under historielektionerna

Tänkte vända mig till älvdalskan för att få till det. Hoppas att den här sidan är korrekt och att wenndag betyder vardag. Vilken bok skildrar vardagslivet bäst?


 Jag tänker på Mogen för skrubben av Solja Krapu. Den handlar om en lärare som blir inlåst i kopieringsrummet en fredageftermiddag och måste stanna där. Jag tänker på den här för att som lärare kan man känna igen sig i lite av det hon tänker. En vardag för en lärare kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar