lördag 13 november 2010

Bokgeografi Danmark

Dagens resmål är Danmark. 


1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Danmark eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Undantaget av Christian Jungersen är en deckarthriller som handlar om centrum för information om folkmord i Köpenhamn. Där arbetar Camilla, Anne-Lise, Malene och Iben. En dag kommer ett hot via ett anonymt brev. Nu börjar alla fundera på varifrån det kommer och varför. Den är bra med en annorlunda utgångspunkt. Den går väldigt lätt att läsa på originalspråket om man vill utmana sig själv.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Danmark. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Leif Esper Andersen skrev ungdomsromaner och barnböcker. Han var lärare innan han började skriva. Han dog för nästan 30 år sedan men jag och farfar läste när jag var liten böckerna om Ditte.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Danmark, som du inte läst, men är nyfiken på.

Åh, jag är lite nyfiken på Gretelise Holm som har skrivit Ministermordet. Jag gillar att läsa danska böcker på original så det blir det nog om jag hittar den.

1 kommentar:

  1. Kanske ska testa Undantaget på danska, vill hur som helst läsa den.

    SvaraRadera