lördag 20 november 2010

Bokgeografi Mexiko

Hola, mis amigos. Det är nog all spanska jag kommer ihåg för dagen. Veckans tripp är till Mexiko. Jag håller med att det ser bättre ut med C. Men det gör det mesta.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Mexiko eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Jag kommer att tänka på John Steinbecks The log from the Sea of Cortez som handlar om en resa som författaren gjorde med några vänner. De åkte båt till Mexiko där hans vän kom att leta efter nya djur. Det finns en del fiktion men det mesta hände på riktigt. Har jag för mig. Det var ett tag sedan jag läste den.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Mexiko. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Carlos Fuentes har skrivit en hel del. Han är en spännande man då han föddes i Panama där hans far var mexikansk diplomat. Han skriver i den magiska realism-klubben och jag tror mig tycka om Den gamle gringon bäst.
3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Mexiko, som du inte läst, men är nyfiken på.  
En svag doft av död av Guillermo Arriaga verkar intressant. Han har skrivit manus till Babel och 21 gram. Det handlar mycket om män och machokulturen som lever kvar och det hela utspelar sig kring ett mord på en ung flicka och pojken som ska hämnas hennes död. Kanske borde den få bo i min bokhylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar