lördag 20 november 2010

En liten julenkät så här i väntan på

1. Vilken bok förknippar du med julen?
Det får bli Dickens klassiker En julsaga. Den är underbar. En annan är HC Andersens Flickan med svavelstickorna. Den är så sorglig. 
2. Önskar du dig någon speciell bok i julklapp?
Ja, Simon Scarrow som ljudbok. Den känns lagom att lyssna på i bilen. Jag är ju en historienörd.
3. Någon speciell bok du ska ge i julklapp, till vem och varför?
Jag brukar ge bort sagor till vänners barn. Men bara när jag vet att de inte har dem hemma. I vissa fall vet jag att jag är den enda eller första som har köpt böcker till barnen. En kompis trettonåring ska också få en bok, eller en bokserie när den nu väl kommer. Det blir hennes första böcker på engelska.
4. Vilken/vilka bokkaraktärer skulle du vilja fira jul med, varför?
Jag skulle nog vilja fira jul med Madicken och hennes familj. Det känns som en gammaldags svensk jul. Det vore kul att få uppleva det.
5. Välj 5 författare som du vill fira jul med och motivera varför.
Jag skulle vilja fira jul med Ernest Hemingway, för att han har säkert några rövarhistorier att berätta, Astrid Lindgren, för att hon skulle vilja ha en så svensk jul som möjligt, JK Rowling, för att hon skulle få prata med Astrid. Sedan skulle jag bjuda in Buchi Emecheta för att jag gillar hennes böcker och hon är stark kvinna samt Joyce Carol Oates för att hon inte fick Nobelpriset i år heller. Fem kvinnor och så Ernest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar