söndag 7 november 2010

Individuell lön

Vi fick vår lön häromdagen. Det tog bara sex månader efter att det egentligen skulle vara klart. Det är ett framsteg för min arbetsgivare. Det känns alltid som ett lotteri när man går in. Det finns nästan aldrig några pengar och tja, man ska tänka på att ekonomin är ansträngd. Samma visa varje år.

Eftersom jag inte är med i några grupper, så som mobbningsarbete, likabehandling, eller internationellt utbyte menar min rektor att jag inte för skolan framåt. Detta är intressant samtidigt som jag är ålagd att arbeta med våra privelever extra mycket och att jag ska undervisa på distans samtidigt som jag läser in ett ämne för att bli behörig. Det är jag också ålagd att göra. Samt att jag undervisar i ett ämne jag inte är behörig till. Skolan behöver en lärare som är behörig i historia men vill inte anställa någon ny. Gnäll, japp. Detta är inget jag valt, om jag själv fick välja.

Nu min poäng, är inte individuell lön bara ett sätt att säga; olika lönekriterier gäller olika lärare? Jag tycker att jag är en ganska så bra lärare och borde få högre lön. Jag gör massor av saker men eftersom att jag inte skriker om detta från hustopparna så händer inget. Jag är för osynlig tydligen.

Men det är inte bara jag som missgynnas. Det är många på min arbetsplats som ser kollegor flyga iväg. Lärare som inte gör hälften så mycket som sina kollegor men som prisas och hyllas av rektorer. Att det kanske så att rektorer allt oftare, och då framförallt på min skola, har favoriter som man inte ser att dessa lärare åker på en räkmacka och ofta tar del i saker som de kanske inte alltid jobbat så mycket med men får beröm för.

Nej, bara att tröska vidare. Det går alltid att byta jobb men det värsta är att detta nog är ganska vanligt. Jag vill att bra lärare ska få bra lön. Jag vill att bra lärare ska få vara bra lärare. Inte bra på att gå på möten, eller att fortbilda sig.

Min plan för högre lön (skratta här)
- bli aktiv i mobbningsgruppen
- arbeta vidare med mitt jämställdhetsprojekt
- läsa in handledarkursen på universitetet och ta emot kandidater

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar