tisdag 7 december 2010

Bokfrågornas ABC del 25

Y som i yta, något mina böcker inte har tillräckligt av.

Yggdrasil är världsträdet med tre rötter i den nordiska mytologin där de tre nornorna bor. Berätta om en bok där mytologi har betydelse.

Det måste vara Theodor Kallifatides Herakles där han tar sig an myten om den grekiske halvguden. Den är kanske inte det bästa Kallifatides någonsin gjort men den fungerar med eleverna. Det går att använda när vi tar upp de tolv stordåden. Dessutom är det en lättläst bok.

Kan du berätta om en riktigt ytlig bok som du har läst?

Ytlig bok, vad svårt. Jag brukar få kalla kårar när jag ser de böcker. Elsas mode av Sofi Farhman är nog den bok som jag räknar dit. Jag har läst hela med elever. Det är, nej, egentligen inte värt att skriva något mer. Boken är bra designad och så men annars, nej.

Yta kan i vissa fall vara avgörande för hur böcker betraktas. Vilket är det vackraste/bästa/coolaste/fulaste/tråkigaste bokomslag du vet?

Det här omslaget är underbart i att det är så grafiskt tilltalande.



De brittiska originalomslagen är så lekfulla och trevliga att titta på.

 En favoritbok i yrket. Tar alltid information från denna. Vacker och lugn Buddha.
 Ah, goth. Det tänker jag på när jag ser denna.
Man ska inte röka. Den är dock som hämtad ur en film från 40-talet.

Finns det någon avslutad bokserie som du önskar att det fanns ytterligare böcker i?
Nej, det skulle vara en fortsättning på Vibeke Olssons Ulrike och kriget och Ulrike och freden. Det skulle vara kul att se hur Ulrikes liv blev i Sverige. Annars blir jag lite trött på vissa serier efter ett tag när de, oftast, flippar ur.

2 kommentarer:

  1. Songs of Love and Death blev jag riktigt sugen på.

    SvaraRadera
  2. Här ligger jag och blöder är vacker! Måste komma mig för att läsa den. Har inte läst Elsas mode, men det låter modigt och smart att använda den i undervisningen. Jag läste Ego girl med en elev och trots att jag inte gillade den speciellt mycket fyllde den sitt syfte!

    SvaraRadera