onsdag 15 december 2010

Bokfrågornas ABC del 26

Var i zonen!! I zonen. Basket hela högstadiet med galen tränare. Sedan la jag av för vi var helt jäkla kass, men zonen, det stavas ju med z.

zoo finns en massa djur och jag vill att du berättar om en bok där djur spelar en viktig roll.
Åh hå, det måste bli Monica Zaks Pojken som levde med strutsar. Det är lite gullig och jag gillar den. Den handlar om en pojke som blir uppfostrad av strutsar någonstans i Nordafrika.

Anders Zorn är en känd konstnär. Har du läst någon bok där han eller någon annan konstnär figurerar?
Det finns en bok som är några år det är Pierre La Mures Målaren på Moulin Rouge. Den handlar om Henri de Toulouse-Lautrecs liv och finns även som film. Den har jag läst på franska så jag har säkert missat en del av handlingen. Jag tror jag tyckte den var rätt så okej.

Zen, att vara närvarande just här och nu, är rätt inne trots att ideérna inom zenbuddismen knappast är nya, zen-coaching, mindfullness, meditation, yoga och en massa annat är i ropet. Vilken bok tycker du handlar om zen?
Zen och konsten att sköta en motorcykel av Robert M Pirsig. Jag har inte läst den själv men en vän har och han älskar den. Jag tror den har haft ett annat namn.

Författare på Z finns det några stycken. Vem är din z-favorit?
Jag kommer egentligen inte på någon annan än Kar de Mumma eller Erik Zetterström som han också hette. Jag läste hans Två år i varje klass: en elak skolgosses memoarer med min farfar när jag var yngre. Kanske därför jag gillade dem eftersom farfar var så bra på att läsa högt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar