fredag 3 december 2010

Bokgeografi Australien

G'day mates. Australia it is.then.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Australien eller är skriven av en författare med anknytning dit.
 Den första jag tänker på är Imorgon när kriget kom av John Marsden som jag läst med elever på engelska ett antal gånger. Den handlar om ett invaderat Australien där några unga människor, efter en campingresa, kommer hem till en öde stad. De gömmer sig och försöker överleva invasionen och kriget. Det är den första boken i en serie.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Australien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Varför inte den australiske författare som fått Nobelpriset i litteratur, Patrick White. Han föddes visserligen i London men flyttade till Sydney vid sex månaders ålder. Han skrev från 1935 i alla möjliga genrer och en av hans mest kända böcker är The Vivisector. Den blev uppmärksammad som en av böckerna kring Lost Man Booker Prize 1970.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Australien, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag får säga, efter att ha mejlat några experter på området engelskspråkig litteratur, Sara Douglass. Hon har skrivit en serie böcker som heter The Troy Game. Man måste gilla fantasy/science fiction för att vara nyfiken. Eftersom jag gör det så är jag nyfiken. Det är bra att känna folk som har koll på mig och på viktiga saker, som böcker ;-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar