tisdag 21 december 2010

Bokgeografi Israel

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Israel eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Selma Lagerlöfs Jerusalem utspelar sig kring en grupp människor som emigrerar till den heliga staden. Den utspelar sig visserligen innan landet Israel som finns idag hade bildats men det är en berättelse om människor och deras längtan till det heliga. Det är en bra bok som vi läste på religionspsykologin. Den tar upp människors behov av att känna sig nära Gud. Men så är jag ju en Lagerlöf-nörd.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Israel . Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Batya Gur, avled i cancer för några år sedan, skrev deckare men var egentligen känd som litteraturkritiker. Vi läste en av hennes böcker i en kort litteraturkurs jag läste i början av 00-talet. Den var filosoferande om jag inte minns fel. Gurs böcker finns på engelska medan hon skrev på hebreiska tror jag. Huvudpersonen heter Michael Ohayon och arbetar som polis.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Israel, som du inte läst, men är nyfiken på.
Mariamne av  Pär Lagerkvist är hans sista roman. Den utspelar sig i Jerusalem under kung Herodes den stores tid. Mariamne var hans hustru. Eftersom jag läst en del av Lagerkvist skulle denna passa mig bra eftersom det är en historisk roman.

1 kommentar:

  1. Måste verkligen ta tag i Jerusalem. Har gillat det andra jag läst av Lagerlöf.

    SvaraRadera