måndag 31 januari 2011

Au cinema

Berätta om:
en film som fick dig att skratta
To Be or Not to be av Mel Brooks. Det handlar om en liten judisk teatergrupp i Warszawa som fortsätter att agera under den tyska ockupationen. Detta försvåras av att de blir indragna i en röra som har med den polska motståndsrörelsen att göra. Men det roligaste är Brooks som är ledare för teatern. Han älskar att sätta upp Highlights of Hamlet. Så roligt, och så dåligt.

en film som fick dig att gråta
Pojken i randig pyjamas. Den är så sorglig och tur att det bara är fiktion. Om det verkligen hade hänt är det helt förödande för den familjen. Eller för båda familjerna.

en film som finns i dina tankar trots att det var länge sedan du såg den
Det är alltid Döda poeters sällskap. Inte så mycket alla skådespelare men just det här att känna att det inte finns något annat val än självmord. Det har hänt mig nära också så det ligger alltid och pyr under ytan.

en film om en ny början
Juno. Hon växer upp och de blivande adoptivföräldrarna dumpar varandra.

en vinterfilm
Det måste En simpel plan som utspelar sig ute i obygden och en plan som är allt annat än simpel. De springer omkring i rätt mycket snö. Nej, Fargo. Det snöar och en gravid sheriff.

en sommarfilm
Den bästa sommaren. Svensk sommarnostalgi när det är som bäst. Ulf Malmros och Kjell Bergqvist

en film om en stor fest
Festen av Thomas Vinterberg. "Alla familjer har en hemlighet".

en film om skolan
Finns egentligen ingen jag kommer på. Men Tusen gånger starkare har väl en rättvis bild av skolan med.
en film om ett avslut eller avsked
On Golden Pond med Henry och Jane Fonda. Kanske det bästa personliga avsked som filmats.

en film du tycker att alla ska se
Det är så personligt men jag önskar att fler människor såg film för att utmanas och inte bara underhållas. 

Och så lite överkurs:
Hoppa in i en film och lev i den världen, med filmens personer. Vilken film skulle du välja?
Nej, det får väl bli Mitt Afrika. En farm, Afrika, förmågan att skriva och Robert Redford. Jag menar, oja, give me.

Vilken filmkaraktär skulle kunna bli din bästa vän?
Red i Nyckeln till frihet. Han verkar vara så sympatisk. Det gillar jag.

Vilken filmkaraktär skulle du aldrig vilja byta plats med?
Clarie Starling. Det är väl kanske lite äckligt att jaga en psykopatisk mördare som är smått tänd på en. Brr.

Vilken filmkaraktär skulle du aldrig vilja möta i verkligheten?
Kevin Spaceys rollkaraktär från Seven, John Doe. Nej, jag tror inte att galna seriemördare som bränner bort sina fingeravtryck är någon jag vill känna eller ens möta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar