fredag 14 januari 2011

Bokfrågornas ABC del 27

Å, som i Åslög. Mina elever leker namnlek på svenskan.


Berätta om en bok som innehåller ett minnesvärt återseende.
Det kanske inte är det mest lyckliga mötet i världen men Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf är den bok jag kommer på. Jan i Skrolycka blir pappa på äldre dar till Klara Gulla. Vid 17 års ålder så reser dottern till Stockholm för att rädda gården. Det dröjer 15 år innan hon kommer hem igen. Vid det här laget är Jan rätt så galen och en patetisk person. Men trots allt inser Klara Gulla hur mycket hennes far älskat henne. Jag tycker den passar eftersom pappan har väntat i år på att se sin dotter. Hon, i sin tur, tycker att pappan är lite jobbig.


Har du läst någon bra bok om ålderdom?
Jag har alltid gillat svenska klassiker så änkeman Jarl av Vilhelm Moberg som visserligen är en pjäs men som jag tycker passar in här. Jarl saknar sin Kristina och tycker att det är lite jobbigt i stugan utan henne. En dag börjar han tänka på Gustava som bor granne. Kanske hon kan flytta in och fylla ensamheten. Jag tycker denna säger ganska mycket om hur det är att bli ensam som gammal.



Vilken bok handlar om ångest, alternativt gav dig ångest?
Hon går genom tavlan, ut ur bilden är skriven av Johanna Nilsson. Den handlar dels om unga Hanna som blir allt ensammare men ljuger för sig själv och andra, dels om den vuxna Hanna som befinner sig på ett mentalsjukhus och tänker tillbaka på sitt liv. Den här boken ger mig, som själv blivit mobbad, rysningar. Jag tror jag har skrivit om den tidigare men den tog mig ett år att läsa. Ett kapitel och sedan var det bara att gråta lite. En bra, men ack så hemsk bok.


Jag återanvänder en gammal utmaning från Bokmania och undrar vad som hände i litteraturens värld det år du föddes.
1976 var året som
Agatha Christie och Evert Taube går ur tiden.
Eyvind Johnson tar sitt sista andetag.
Saul Bellow får Nobelpriset i litteratur.
Ulf Lundell ger ut Jack och Alex Haley ger ut Rötter.
An interview with a vampire av Anne Rice går att läsa.
Årets julkalender är en repris av Teskedsgumman.
Raskens har premiär i januari.
Reese Witherspoon, Audrey Tautou och Alexander Skarsgård föds.
Rocky får en Oscar för bästa film och Alla presidentens män har premiär i Sverige.
Thorbjörn Fälldin blir statsminister
Kung Carl-Gustav gifter sig med Silvia Sommerlath den 19 juni.
Årets låt måste vara denna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar