tisdag 18 januari 2011

Bokfrågornas ABC del 28

Ä som i ända.

1. Berätta om en bok som beskriver ett riktigt lyckligt, konstigt, hemskt eller kanske tråkigt äktenskap.
Nej, vad jag har tänkt kring denna. Det var så svårt att komma på någon bok som jag inte kommenterat för men så slog det mig. Madame Bovary av Gustave Flaubert som beskriver ett allt annat än lyckligt äktenskap. Emma som gifter sig med Charles men blir uttråkad och tar sig både en och två älskare. Det hela slutar verkligen inte bra.

2. Ärlighet varar längst brukar det heta. Vilken bok tycker du om som tar upp ärlighet eller bristen därpå?
Det är inte en bok som tar upp ärlighet som en bokserie och det har hänt eller inte. Debatten kring Liza Marklunds Gömda och böckerna därefter har hållit på i några år. Frågan är vad som är sant och vad som är rent påhitt. Men ärlighet verkar ha lämnat den här debatten för år sedan. Om man nu mår så dåligt som personer i denna familj gör, varför inte gå till psykologer? Varför måste man kränga sitt liv som bok? Säg i alla fall att det numera handlar om pengar.

3. Vilken bok är den ultimata äventyrsboken?
Den här frågan var också svår. Men jag kör på en bok jag visserligen inte läst sedan jag var tolv men. Ivanhoe av Walter Scott får vara mitt exempel. Jag tycker om riddare och det är lite otäckt både här och där.

4. Änglar finns dom? Har du läst någon bra bok där änglar förekommer?
Sedan nyligen skulle jag nog säga, ja, det finns skyddsänglar och kanske är det så att änglar är människor som vill alla väl. Men jag tänker på på det så kanske Charlotte, spindeln, i Min vän Charlotte  av E.B. White som tar hand om och hjälper Wilbur så att han inte blir slaktad. Kanske som en skyddsängel.

5. Vilken är den äckligaste boken du läst? 
Thérèse Raquin av Emile Zola. Den gav mig lite mardrömmar när jag läste den. Bårhusbeskrivningarna måste vara de mest detaljerade som skrivits. Det känns ibland som om tv-serier som handlar om mord tar inspiration från den boken. Det var ganska många i min klass, eftersom jag läste den på högstadiet, som vägrade läsa klart boken. Jag har aldrig läst om den, konstigt nog.

1 kommentar: