onsdag 26 januari 2011

Bokfrågornas ABC del 29

Ö som i överfull bokhylla ;-).

1. Berätta om en bok med övernaturliga inslag.
Det får bli Ghost House 2.0 av Arne Dahl. Den handlar om en tv-producent som tar över ett program om spökhus. Den förra producenten har försvunnit och nu är det Mikaela som ska hitta på en bra idé. Hon börjar nysta i den andra kvinnans arbete och kommer till ett hus mitt ute i skogen. Detta kommer att påverka hennes liv. Jag tyckte faktiskt att det var en lite skrämmande bok. Lagom överraskande om man säger så.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig överenskommelse.
I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell. Det kanske inte är så mycket till överenskommelse mellan två personer men lilla Jenna har skrivit på en lapp i sitt rum ”Om du dör mamma, då tar jag livet av mig”. Jag tycker att det är hemskt att barn känner så. Men Jenna ändrar sin överenskommelse till en betydligt mer positiv "Om du dör mamma, så lever jag kvar, för dig".

3. Berätta om en bok som innehåller en rejäl överraskning.

Nej, det blir inte en bok utan snarare en författare. Jag blev lite överraskad av att Jan Guillou ändå lyckas skriva en okej och faktiskt ganska bra bokserie om Arn.
4. Vilka tre böcker står överst på din önskelista?
Isak och Billy av Kristofer Folkhammar känns lite rolig. Överenskommelser av Simona Ahrnstedt verkar var lite spännande. Så många bra historiska romaner från Sverige finns det inte. Min tredje bok är Till den skrivande kvinnans försvar av Jenny Diski .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar