torsdag 20 januari 2011

Bokgeografi Frankrike

La belle France. Jag läste många böcker på gymnasiet på franska men inte sedan dess. Det kräver sig läsare om man säger så.


1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Frankrike eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Den boken jag håller på och läser just nu utspelar sig i Frankrike, i både stad och på landet. Den är skriven av Anna Gavalda och heter Lyckan är en sällsam fågel. Den handlar om Charles som efter ett dödsbud börjar omvärdera sitt liv. Jag har inte riktigt lyssnat klart än men om man gillar lite småfilosofiska böcker med trasiga människor är detta något för dig.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Frankrike. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Marguerite Duras föddes i Franska Indokina men flyttade till Paris där hon levde större delen av sitt liv. Hon regisserade filmer och skrev böcker. En av hennes mest kända böcker är Älskaren som handlar om en äldre man och en yngre kvinna i ett upproriskt Vietnam. Hon har också skrivit manus till Hiroshima min älskade.



3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Frankrike, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag har fortfarande inte läst något av Jean-Marie Le Clézio än så det får väl Afrikanen som ändå ligger i bokhyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar