onsdag 26 januari 2011

Friday, January 7, 2011

Vilka ord att använda; oregano,football field,blackbird, hurricane, and loop. Jag tror jag måste googla blackbird först. Vänta.....koltrast. Åhhå. Då ska vi se. Jag tror jag kan skriva om mitt jobb och få med alla ord.

Jag arbetar på en skola som ligger lite i utkanten av en stad. Så här ute finns det både ekorrar och koltrastar. Vi har ett par som häckar alldeles i kanten av skogen. Det är ungefär 100 meter från klassrummet där jag oftast är. På våren när det är matdags kommer många koltrastungar och föräldrar fram och vill äta mask. Det är ganska gulligt att se.

Vi har döva elever på vår skola och i några klassrum finns det hörselslingor. Idag finns det faktiskt bärbara också. Sätter man på sin mobil i ett rum med slinga kan det tjuta så att korna kommer hem. Ha, ha. Men en gång trodde bibliotekarien att det var brandlarmet som tjöt. Så hon ringde hit brandkåren ;-). Så kan det gå.

Vi har ingen plan, fotboll eller annan på skolan. Vi har inte ens en ordentlig gympasal. Eller aula som vår idrottslärare kallar den. Stackare. Han är förtvivlad året runt. Men vi har en stenig och knövlig plätt som kallas plan. Där spelar lärare och elever fotboll mot varandra en gång per år. Ett år bröt en kollega foten. Istället för att sparka på bollen sparkade han rakt på en sten. Det gjorde så ont att han svimmade. Eleven bredvid svimmade också.

När stormen Gudrun härjade för några år sedan så påverkade det våra träd. En kollega till mig hamnade under ett när han och några elever var i skogen. Han låg på sjukhus i ett par veckor. Det behövs inte en orkan för att man ska få ont här inte.

Oregano är nog det som handlar mest om mig. Vi har ett skolkök och ibland lagar man lite mat för att göra lektioner och undervisning lite roligare och kanske lite annorlunda. Vi skulle laga mat i religionen och jag och eleverna hittade lite bra recept. Jag handlade och lektionen därefter skulle vi laga och äta. En elev kryddade och gjorde kulfi. Stolt och lycklig. Men problemet var att i stället för pistage tog han och hans kompis oregano och smaksatte med. Det gick att äta men det var inte gott. Förlåt Jonas om du läser detta. Förlåt. Men det är svårt att hålla sig för skratt som lärare då som nu.

Livet på min skola. Inget för den som vill vara hel och ha kvar sina smaklökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar