lördag 1 januari 2011

Levande begravd

Sista Beck? Vem vet. Nu har jag sett alla Beckfilmer som gjorts. Jag har till och med sett Walter Matthau ta sig an den käre orolige kommissarien.Så efter att ha levt med Peter Haber och Mikael Persbrandt i rollerna som Martin Beck och Gunvald Larsson i 15 år är det dags att ta farväl. Harald Hamrell kommer tillbaka och regisserar och vi träffar några gamla favoriter som får säga hej då.

Det hela börjar med att en kvinna blir drogad och kidnappad när hon sitter i sin bil under det att den står i biltvätten. Dagen efteråt så hittas hon död i en kista. Beck och hans team börjar leta i hennes fall, eftersom hon var åklagare, och hittar ett spår som leder dem till ledaren för ett motorcykelgäng. Problemet med detta är att han också hittas död i en kista efter några dagar. Nu står poliserna lite handfallna och hur ska de klara detta?

Jag gillar filmen för den är smart filmad. När Beck säger något i stil med att kistorna borde ha grävts ned i skogen så klipps vi till en skog och en joggare. Det är ovanligt men kul. Jag gillar också att Larsson/Beck känner varandra så väl att de är som ett gammalt gift par. Så jag tycker att det var en okej avslutning med denna grupp av skådespelare. Jag tror att de lämnade slutet så öppet för att kunna låta andra fortsätta med karaktärerna på sitt sätt. Så vill man se en hyfsad action så är det en okej film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar