torsdag 6 januari 2011

Pigga upp mig

                                          
Söta saker

Så, jag blev lite inspirerad av att läsa om månadens sötsak och att det var efterrätt denna månad. Jag gjort tiramisu i portionsform. Så här kan det se ut när man är klar.






 Jag använde mig av följande recept.
7, 5 dl starkt svart kaffe, kallt
3 msk konjak eller kaffelikör
2 gulor
2 vitor
250 gr mascarpone
2,5 dl grädde
sockerkaka en dag gammal eller savoiardi ungefär 16.
kakao

Blanda kaffe och likör. Vispa äggulor och socker tills smeten är tjock och blek. Tillsätt mascarpone och vispa så att de blandas. Vispa grädden och vänd ned i ostsmeten. Vispa äggvitor till ett mjukt skum och vänd ned i smeten. Gör detta försiktigt för att behålla fluffet.

Skär sockerkakan i lika stora delar. Doppa i kaffeblandningen. Låt vätskan rinna av och lägg hälften i botten av en form eller portionsform. Bred över hälften av gräddsmeten. Lägg över resten av kakan och sedan resten av smeten. Släta till ytan och pudra över med kakao. Ställ in i kylen i två timmar eller tills dess att det blivit en fast konsistens.

Ibland kan man använda citron eller passionsfrukt för att smaksätta smeten men det är valfritt. Jag brukar dekorera med hallon.

1 kommentar:

  1. Jag ÄLSKAR Tiramisu!
    Men har aldrig provat göra min egen. Ska kanske ge mig på att prova det =)

    SvaraRadera