tisdag 29 mars 2011

Bokgeografi Norge

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Norge eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Anne Karin Elstad har skrivit en serie där första boken heter Folket på Innhaug. Kanske inte det bästa som skrivits i bokväg men det var den första bok jag läste på norska. Det tog sin tid men jag har läst många böcker på norska sedan dess. Annars är boken den första i en serie om fyra om hur det är att leva i Norge under 1800-talet och alla de problem som familjen ställs inför.


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Norge. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Det får bli Karin Fossum. Jag har läst allt hon skrivit tror jag och allt på norska. Det är lite annorlunda att läsa ett originalspråk som är så nära svenska men ändå inte. Fossum har blivit känd i Sverige för sina deckare med Konrad Sejer men hon skriver också vanliga romaner och till och med lite lyrik och noveller. Hennes böcker har översatts till många språk och vunnit många priser framförallt inom deckargenren. 


3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Norge, som du inte läst, men är nyfiken på.
Alltså det är lite pinsamt att inte ha läst något av Herbjörg Wassmo. Det bara är så. Jag får väl säga att jag är nyfiken på Dinas bok

1 kommentar:

  1. Har du tips på något bra och hyfsat lättläst på norska?

    SvaraRadera