fredag 1 april 2011

Bokalfabet 2.0 B

1. Först fem ord på B (hyfsat) slumpvis utvalda ur SAOL (den här gången tog jag bort ett icke rumsrent ord). Kombinera ett eller fler ord och associera till en titel. Du får vara precis hur långsökt du vill, men förklara hur du tänker. Fem ord till en titel är målet antar jag, eller kanske behöver du fem titlar för att använda de fem orden, eller så skiter du i att använda dem alla. Gör som du vill, syftet är att tipsa om böcker eller hur?
Båt
Badkar
Bomber
Berså
Blyg

På B svarar jag; Blyg och Berså får hänga ihop med Allraskäraste syster av Astrid Lindgren. Boken handlar om Barbro som genom att krypa ned i ett hål kommer till sin tvillingsyster Ylva-Li. Kanske stämmer det inte riktigt men nöden har ingen lag.

Badkar får mig osökt att tänka på Bokhandlaren som slutade bada av Fritjof Nilsson Piraten. Visserligen är det inget badkar som Jacob badar i alla gånger men jag kunde inte låta bli att tänka på den boken till det ordet.

Båt och bomb. Vilken kombination som blev kvar men John Steinbecks The Moon is down utspelar sig i ett land som blivit invaderat av en stark odemokratisk makt. Hmmm, undrar vad han menar med det? Men det är en kuststad och jag tror det är en fiskeby. Ha, båtar. Jag vet att de vill ha explosivt material av de goda för att göra livet surt för invasionsmakten.

2. I fråga 2 vill jag att du berättar om att berätta om en fiktiv karaktär från böckernas värld. För- eller efternamn på B den här veckan.

Det finns människor till allt. Till och med de som gör hemsidor om karaktärer i böcker. Men det finns visserligen lite om Alan Banks, skapad av Peter Robinson, men det är hans wikipediasida. Banks har hängt med ett tag. Vi har nu upplevt äktenskap och arbetsromans med Annie Cabbot. Jag har bara läst om Banks med öronen på både engelska och svenska. I den svenska versionen är det Thomas Bolme som läser och tja, i min hjärna låter Banks alltid så, som en nallebjörn. Hmm.

3. Berätta om en bok som innehåller ett bröllop.

Det är en ganska dålig chick-lit som jag kom på. Den heter Amandas bröllop av Jenny Colgan men handlar om Melanie som blivit dunpad. Hon försöker komma över sina sorger och Alex tror jag han heter. Amanda är hennes barndomsvän och ska gifta sig med en före detta pojkvän till Melanie. Det är många som vill förstöra detta bröllop. Jag kommer egentligen inte ihåg mer än detta. Den var väl sådär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar