lördag 14 maj 2011

Bokalfabet 2.0 G

1. Först fem ord på G som du ska associera till en eller fler böcker.
grön
god
generös
gunga
gömma

En av de böcker som jag läst en del i men inte hela är Koranen. Där får grön, generös och god plats. Tanken med islam skiljer sig inte så mycket från kristendomen. Att det finns människor som vill skada andra har inget mer religion att göra. Det är en av de viktigaste saker man kan lära sina elever.

Kvar är nu gunga och gömma. Jag tänker på Peter Pohls Man kan inte säga allt som handlar om en pojkes undersökningar i sin lillasysters försvinnande. Det börjar i en lekpark med gungor och det finns säkert en och annan gömma som jag glömt bort.


2. Som vanligt vill jag att du presenterar en litterär karaktär. Idag med för- eller efternamn på G.
Jag kommer just nu bara på Greger som är Matti och Niilas musiklärare från Skåne som får dem att älska musik. Just detta att han kommer cyklande och är skåning fick mig att minnas honom. Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi är nog en bok att älska eller hata. Jag älskade den.


3. G som i gammal. Jag skulle vilja att du berättar om en bok som handlar om att vara eller bli gammal.
 Det får bli Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom. Det handlar om ett elev- och lärarförhållande långt efter att studierna är slut. Det är annars olika samtal om livet. Jag kan tycka att den är sådär. Det kanske beror på när man läser den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar