söndag 8 maj 2011

Bokgeografi England


1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i England eller är skriven av en författare med anknytning dit.
De senaste åren har jag läst många böcker som ska passa i mitt yrke. En av de som hamnar i den kategorin är Watership down av Richard Adams. Den heter Den långa flykten på svenska och handlar om en koloni kaniner någonstans i England som måste flytta på grund av människors utbyggnad av deras vildmark. En bok som passar i tid av hållbar utveckling.


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till England. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Alan Alexander Milne föddes i London på 1800-talet och trots att han skrev en hel del andra böcker är han mest känd för boken om den lilla björnen Nalle Puh som bor i sjumilaskogen. Christoffer Robin är inspirerad av hans egen son. Milne tjänstgjorde i första världskriget. Min syster älskade Nasse som barn och jag kände att mer engelsk blir man nästan inte.



3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till England, som du inte läst, men är nyfiken på.
Vi har ett utbyte med en skola i Yorkshire och eftersom kollegan var där förra veckan och köpte lite böcker och annat intressant till oss här hemma så fick jag och KH en bok i hop. Det var Susan Hills Shadows in the Streets. Jag har inte läst någon av hennes böcker men det har KH. Så jag kan väl vara lite nyfiken på den. Jag ska få vårdnad om den i juli någon gång. Sedan går den in i skolans engleska litteraturbibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar