tisdag 5 juli 2011

Blå eller gul?

Det finns två baddarsimmärken att ta. En blå och en gul. Det visste inte jag men Emma Hamberg behöver egentligen inte veta det heller när hon bestämde sig för att kalla sin bok för Baddaren. Min far som har dyslexi förstod inte titeln när jag köpte den på Pocket Shop i Stockholm senast. Det tog en stund för honom att förstå att det inte var samma ord som bada, bara nästan.

Boken är svensk chick-lit och jag har läst den i min sommarkurs.Största fördelen är att det går fort att läsa för det är inte några djupare dialoger i boken. Den andra är att jag gillar Hamberg. När jag läste Linas kvällsbok för några år sedan insåg jag att hon har utvecklats från sina dagar som stripptecknare. Vad handlar Baddaren om då? På en ö i Vänern bor Maja och Pelle. Två konstnärer som inte pratar med varandra och vars konst verkar lida lite ensamheten och av att Maja och Pelle fastnat i sitt skapande. En dag får Maja en idé. En underbar idé som bara är hennes. Ha, ta den Pelle tänker hon och startar en simskola för vuxna. Planen är att det ska komma exotiska människor som kommer att växa och inspirera Maja. Så allt blir inte som hon har tänkt sig. Det kommer visserligen gäster (elever) men inte så många. Hjortholmens slott invaderas av människor som inte mår så bra. Simskolan kan börja!

Hamberg skriver äkta chick lit med ett svenskt perspektiv. Här pratar vi om att allt kanske inte alltid slutar lyckligt utan ibland så är det bara ett öppet slut. Det finns egentligen ingen drömprins men vår ensemble bor på ett slott och det får väl räknas till en spännande annorlunda händelse. Boken är bra och fick mig att skratta. Det finns ett och annat pinsamt inslag men det viktiga är att alla i boken utvecklas på ett positivt sätt. Sedan får jag som läsare fantisera om vad som händer när boken slutar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar