söndag 14 augusti 2011

Söndagsenkät supreme del 1

1. Favoritbok i barndomen?
Jag gillade Heidi-böckerna men bara när farfar läste högt. Annars ska jag vara tråkig och svara Astrid Lindgren. Jag gillade nog Madicken och barnen i Bullerbyn-serierna mest. Som lite äldre var det Ronja, Bröderna Lejonhjärta och Mio, min Mio. Alla böcker som fick mig att rysa var bra.


2. Vad läser du just nu?
Jag läser just nu i Mobergs Utvandrarsvit. Sedan håller jag på med tre böcker om filmadaptation.


3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga, tack för det. Jag ska snart lägga in en lista som är på typ 10 böcker så just nu är det tomt


4. Dålig bokvana?
Jag läser klart böcker jag inte gillar. Det är knäppt men det är som ett gladiatorspel mellan mig och boken. Jag ska vinna.


5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Populärkultur och Chick lit - från glamour till vardagsrealism.


6. Har du en läsplatta?
Nej, behöver läsa i mina hyllor först.


7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag läser gärna skönlitteratur en åt gången medan jag kan ha annan facklitteratur ett par åt gången.


8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Kanske att jag funderar lite kring det jag läst.


9. Sämsta boken du läst i år?
Åh, det måste vara Hundraåringen av Jonasson. Inte för att den är dålig utanför att jag retar mig lite på gubben i största allmänhet och tuggandet av historien i synnerhet.


10. Bästa boken du läst i år?
Alltså Moberg ligger bra till.


11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta. Jag vet vad jag gillar så jag undviker allt annat.


12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Romaner om vad som helst. Få deckare och få BOATS. Annars läser jag gärna fantasy och science fiction. Det ska vara realistiskt i den värld boken utspelar sig.


13. Kan du läsa på bussen?
Nej, åksjuk och mår illa i timmar efteråt om jag inte spyr.


14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Min säng eller min läsfåtölj. Så skön. Golvet på mina föräldrars altan är en höjdare på sommaren.


15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Åh, så svårt. Det är något som jag gör men noga med att få tillbaka dem och att skriva namn. Jag har blivit av med många böcker på detta sätt.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, brrr.


17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej. Det stör mig lite att göra så. Sätter lappar istället.


18. I studierelaterade böcker då?
Nej, stryker under med pennor.


19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska men engelska, norska och danska fungerar.


20. Vad får dig att älska en bok?
Språket och karaktärerna i en bra kombination.


21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Att jag gillade den och att den fick mig att känna något speciellt.


22. Favoritgenre?
Vanliga romaner.


23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Jag läser nog lite för få lyriska romaner. Mer tror jag vore kul. Och grafiska romaner.


24. Favoritbiografi?
Nelson Mandelas.


25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej, inte som jag kommer på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar