söndag 18 september 2011

Lite knepigt det här

1. Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?
Jag skulle vilja besöka Jane Austens böcker, vilken spelar mindre roll. Den första jag ser.
2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Vi kallar honom Anna av Peter Pohl
3. Är det övervägande med kvinnliga eller manliga karaktärer i din bokhylla?
Det är nog faktiskt kvinnliga. Jag gillar att läsa om mitt eget kön. Sedan finns det en och annan karl.
4. Hur får du oftast boktips?
Faktiskt så tror jag att jag letar själv. Jag läser så otroligt knepiga böcker. Jag undviker ibland mainstream enligt M.
5. Vad är det främst som lockar dig till att läsa en bok?
Det är nog handlingen och lite omslaget och titeln.

6. När blir en bok för lång?
När den är svår att komma vidare i. Om det känns som att det är lika mycket kvar hela tiden. 

7. Sämsta boken du läst?
Tja, det vet jag inte. Jag har läst dåliga böcker men Bo Balderssons böcker hamnar väl därnere i botten.
8. Vilken bok borde ALLA läsa?
Jag kör på Koranen som jag ofta gör. Den ska läsas som Bibeln, som upplysning.


9. Vilken genre finns det mest av i din bokhylla?
Vanlig skönlitteratur.
10. Minst av?
Minst av BOATS
11. Måste du läsa ut alla böcker du börjar med?
Ja, jag är så envis som läsare att jag tänker; Hmm, jag kan inte säga att boken är dålig om jag inte läst klart den. 
12. Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
Det blir nog uppslagsverk och pocketböcker.
13. Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?
Det får bli Anna Karenina av Leo Tolstoj. Kommer inte på någon annan.
14. Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
Jag skulle nog skriva in mig i  Harry Potters värld.

15. Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
Författaren är nog Joyce Carol Oates och jag skulle fråga henne om hon gillar varm choklad eftersom det är kallt ute.
16. Vilken bokkaraktär hatar du mest?
Fasiken. Jag gillar verkligen inte en chef i en bok men kommer inte på vilken. En av få deckare jag läser. Men jag kör på Nora Lindhe. Hon är så mesig.
17. Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?
Den skulle nog handla om en vanliga dag i ett liv.
18. Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Det behövs fler romaner. Det kryllar av deckare. 
19. Bästa barndomsbok?
Det är nog Bröderna Lejonhjärta.
20. Finaste budskapet från en bok du har läst?
Kommer inte ihåg boken men det var att man ska vara rädd om varandra. Det finns i och för sig i många böcker.
21. Bästa bokcitatet?
Poesi och visor är inte saker man hittar, utan det är saker som hittar en, och det enda man kan göra är att gå där de kan få tag på en. Nalle Puh - A.A. Milne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar