tisdag 17 januari 2012

Circle of Friends

Jag måste säga att min ungdom ibland var lite blandad. Jag älskade Alien och såg alldeles för mycket action. Jag grät mig igenom Schindler's list men har aldrig sett den igen. Dirty Dancing var kanske inte det bästa som någonsin visats och jag är inte lika såld på den som jämnåriga kan vara. Däremot såg jag vid tjugoårsålderen bok som hette Circle of Friends av Maeve Binchy. Den var bra och tilltalade mig då Benny är lite knubbig och inte så säker på sig själv. Lite som jag då.

Något år senare kom filmen med samma namn. Jag gillar den skarpt. Det är mest brittiska och en del amerikanska skådespelare i denna film som utspelar sig på Irland men sak samma. Det är lite uppväxt och lite självförtroende. Det är 1950-tal och upproriskt mot den katolska kyrkan. Jag gillar fortfarande filmen. Den får mig att bli lite nostalgisk. Den kommer aldrig att gå till världshistorien som den bästa filmen som gjorts. Däremot är den söt och lite fånig men romantiska filmer med knubbiga tjejer är ovanliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar