söndag 5 februari 2012

Bokberoende? Testa dig själv!

Om du är på middag eller fest slutar det alltid med att du diskuterat minst en bok under kvällen.
Jo, det blir nog kanske mer än en bok.

Om du har en timme ledigt, ensam hemma, slutar det ofelbart med att du läser.
Nej, det är inte säkert. Det kan bli städning eller whatever.

Du säger om bio: "Ja, filmen var okej, men jag har läst boken också, och den var bättre".
Nej, jag läste kursen Film och litteratur och lärde mig inse att en tolkning är en tolkning. Oavsett vad boken handlade om.


Du vill inte erkänna det, men dömer ibland ut människor som säger att de aldrig läser.
Nej, jag har lärt mig att alla inte läser. Det är synd men det är inte ett karaktärsfel. 


Du får panik när någon bok blir riktigt omtalad, och du har missat den.
Hypade böcker är inte alltid bra. Så är det bara.

Om du har barn försöker du indoktrinera dem till att bli små bokmalar.
Kompisens lillkille har fått några böcker. Han gillar Bajsboken av Pernilla Stalfelt.

Du kan inte tänka dig att slänga böcker, ens om de är usla.
Nej, egentligen inte. Men jag har lärt mig att rensa sådant jag vet att jag aldrig kommer att läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar