söndag 26 februari 2012

Filmtankar en söndag

Den värsta filmupplevelse du haft?
Det är nog Killer Tomatoes eller The Killer Klowns. Seriöst orka slösa tid på att göra dem. Men vad göra när man är kär i killen som gillar filmerna?

Vilken film har påverkat dig mest hittills?
Jag vet inte men Bröderna Lejonhjärta fick mig att tänka på döden, Hajen att inte bada då visst finns det filmer som påverkat men kanske inte mest. En dokumentär om förintelsen har dock fått mig att känna olust jag inte visste fanns.

Har du sett någon film som du blivit riktigt skrämd av?
Exorcisten som jag smygtittade på som åttaåring. Nu, och senare var den inte lika otäck men då. Sova var en utmaning.

När brukar du titta på film? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?

Jag tittar hemma och om jag kan så tittar jag vilken tid på dygnet som helst.

Hur brukar du titta på film? Biograf, TV/hemmabio, dator, iPod...?
Film är bäst på bio men fungerar hemma och helst via TV:n.

Vilken var den första film du såg?
Den första film jag kommer ihåg var nog Trolltyg i tomteskogen. Jag älskade den och Peter och draken. Åh, barndomsnostalgi.

Vad är bäst, DVD eller bio?
Jag gillar bio allra bäst men DVD:n är en underbar uppfinning.

Vilken film såg du senast?
På bio var det Sherlock Holmes 2. Annars var det Ugglornas rike.

Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att se en viss film?
Nja, ibland. Dessvärre så brukar det vara lite sämre filmer. Men visst är yta också viktigt.

Påverkar regissören dig om du överväger att se en viss film?
Ja, om jag gillar regissören så är det viktigt.

Påverkar medverkande skådespelare dig om du överväger att se en viss film?
Ja, om jag gillar dem. Om de är okända måste handlingen verkligen övertyga.

Påverkar längden dig om du överväger att se en viss film?
Nej, jag har sett alla längder.

Påverkar genre dig om du överväger att se en viss film?
Nej, jag ser allt.

Påverkar originalspråket dig om du överväger att se en viss film?
Ja, jag har svårt för finska och tyska filmer. Seriöst svårt.

Brukar du spola förbi långsammare delar av filmer?
Nej, jag brukar se allt. Om det är riktigt segt så sätter jag hjärnan på autopilot.

Finns det någon film du sett flera gånger?
Många. Star Wars är väl de som jag sett flest gånger över 30 år.

Finns det någon film du inte orkat se färdigt?
Ja självklart. Det är otroligt många men jag kommer inte ihåg någon just nu. Jag brukar ofta göra andra saker och låta filmen gå.

Har du råkat ut för någon olycka som en film/filmer varit orsaken till?
Nej, inte annat än ha tappat mat eller dryck som hamnat fel.

Brukar du äta när du ser på film? Och i så fall vad?
Ja, både mat och chips och godis. Är jag sjuk blir det glass.

Brukar du sälja/ge bort dina DVD:er eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är en film du inte gillar? 

Filmer jag inte gillar säljer jag eller sänker bort.


Var köper du dina filmer, i butik eller på nätet?
Tradera, Ginza, Amazon, CDON och i min matbutik.

Har du något filmsystem? Skriver du upp vad du ska se/ska köpa/har köpt för filmer? Skriver du kanske till och med filmdagbok?

Nej, jag skriver listor här annars har jag inget system. Jag kommer ihåg ganska bra vad jag sett. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar