söndag 11 mars 2012

En annan bokenkät

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Den allra värsta vet jag inget om men det finns säkert några i min historia.


2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Jag vet faktiskt inte. Jag tror att det var Den gamle och havet av Hemingway som fick mig intresserad av att analysera böcker.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Nej, eller jo. Det är alltid otäckt att gå ut och lyssna på en bok där någon blir brutalt mördad. Brr. Speciellt om det är mörkt.

4. Vad använder du som bokmärke?
Whatever. Det som finns till hands när stunden faller på. Just nu ligger ett kvitto i Cirkeln och det fungerar men det är inte snyggt.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
När jag kan men kvällen är trevlig men då brukar jag somna fort. Morgonen om sommaren är underbar att läsa på.

6. Vad var den första bok du läste?
Astrid Lindgren men vilken har jag ingen aning om.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Inbundet eftersom jag gillar tyngden.

8. Vilken bok läser du nu?
Inget i stunden. Jag har lyssnat klart på två böcker så jag vet faktiskt inte vad som kommer härnäst.

9. Och vilken sida är du på?
Se ovan.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom eller andra barbariska åtgärder?)
Gud nej, dryck kan hända men skriva i en bok? Varför om det inte är kurslitteratur?

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Jodå, en kul titel kan få mig att köpa. Ett snyggt omslag likaså. Eller författaren. Det beror liksom på.

12. Sidantalet, då?
Spelar ingen roll.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, men jag bläddrar tillbaka ibland.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Självklart. Flera stycken. En del för jag velat, andra för att jag varit tvungen. Att ha läst Främlingen ungefär 5 gånger är egentligen inte något jag njutit av.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej, inte annat än ett och annat blått knä.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Säljer en del och ger bort en del. Jag har lärt mig göra detta.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja, ibland så. Det beror på var jag är. Definitivt hemma.

18. Just det, läser du i badrummet?
Gärna i badet.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Just the blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar