söndag 3 mars 2013

100 svenska klassiker 80-71


71. Elin Wägner - Väckarklocka
Jag gillar Wägner men har inte läst denna.

72. Astrid Lindgren - Ronja Rövardotter
Jag gillar den lilla hetsiga rövardottern och är förvånad att den inte placerat sig högre.

73. Torgny Lindgren - Ormens väg på hälleberget
En bra bok som brukar gillas av mina pojkelever. I alla fall delar av den.

74. Ivar Lo-Johansson - godnatt jord
Jag tycker denna bok säger något om den värld man kunde vara född till i början av 1900-talet. En grym värld som är långt från vår egen idag.

75. Marianne Fredriksson - Paradisets barn
Jag gillar författaren men har inte läst denna.

76. Ulf Lundell - Saknaden
Nja, lite för mycket för mig.

77. Birgitta Trotzig - Dykungens dotter
En underbar bok som jag läste för bara några år sedan.

78. Fritiof Nilsson Piraten - Bokhandlaren som slutade bada
Den är lite knepig men den har sina roliga stunder.

79. Agneta Pleijel - Vindspejare
Jag har läst lite av Pleijel och inte denna bok.

80. Evert Taube - Ultra Marin
Den här har jag inte läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar