onsdag 27 mars 2013

Fredsmäklaren



Det som alltid stör mig är att man tror att USA alltid är snälla. Jamenvisst, för så är det ju. De vill ju bara gott. Eller tja, jag vet inte. Det kanske är så men jag kan förstå att människor blir arga. I detta fall har ryssarna tappat bort kärnvapen och den amerikanska militären måste leta reda på dem. För det kan ju inte ryssarna själva.

I centrum finns överste Tom Devoe och doktor Julia Kelly. Hon är utsedd av Vita Huset och han är hennes militära kontakt. Jakten på vapnen tar dem över halva Europa och Asien innan vi landar i New York.

Filmen från 1997 och temat skulle nog inte fungera i en värld efter 9/11. I alla fall tror jag inte det. Clooney har egentligen inte hittat sin stil här och tja, jo, men det är väl okej. Kidman är som hon alltid är och varför jag retar mig lite är nog just det faktum att hon inte passar i denna typ av roll. Hon är bättre idag när hon ibland spelar elaking.

Men jag kan tycka att filmen är avkoppling och en schysst actionfilm en söndag när det är lite tråkväder eller en dag när man vill koppla av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar