måndag 1 juli 2013

Star Trek



Så okej, man måste vara en ganska stor nörd för att gilla denna film. Jag har varit en treknörd i många år även om jag inte är en sann trekkie. Jag har så svårt för originalserien. Dock måste jag säga att denna film gjorde mig mer öppen men jag kommer nog inte att se den.

James T. Kirk föds mitt ett anfall från en okänd fiende och hans pappa, modig man vid namn George, räddar sin fru och son och resten av besättningen genom att flyga rakt in i fiendens skepp och på så sätt stoppa anfallet. Jim växer upp utan pappa och blir något av en värsting. På Vulcan växer Spock upp och vill inget hellre än att vara som alla andra. Det är han inte eftersom hans mamma är människa. Han blir ofta retad och även nedvärderad på grund av sin nedsatta genetiska förmåga.

Genom olika val hamnar båda i tjänst i Star Fleet och deras första möte är väl inte smidigt om man säger så. Så träffas i alla fall kanske världens intressantaste radarpar Kirk och Spock. Det känns som om det alltid är Spock som får ge med sig men det är mer en privat observation än en sanning. Zachary Quinto spelade med i Heroes och Chris Pine hade egentligen inte gjort så mycket före denna roll som är värt att nämna.

Jag måste säga att de är bra i sina roller. Pine är tillräckligt snygg för att man ska fatta att kvinnor faller för Kirk som käglor och Qunito, ja, vad ska jag säga? Han passar som en modern Spock. Jag hoppas att uppföljaren är lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar