torsdag 24 oktober 2013

Shakespeare in Love


När de kom på idén att göra en romantisk komedi med William Shakespeare i fokus och hur det kom sig att han skrev Romeo och Julia så var det en snilleblixt. Paltrow fick en Oscar för sin roll och det fick även Judi Dench. Båda värda det och dessutom är det en så smart filmatisering. Den är smart, kul och kvick. Den är underbar på så många sätt.

Jag är svag för Shakespeare och denna film får mig att gå igång i hundraåttio. Den är sådär kul som bara bra brittisk film kan vara. Sedan är det ju så bra skådespelare men jag måste säga att Colin Firth gör en underbar skurk och Paltrow är underbar som Julia/Viola. Om jag kommer till London nästa år måste jag se the Globe. Eller som de säger - What's in a name? that which we call a rose. By any other name would smell as sweet. The Rose, kul namn på en teater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar