fredag 21 februari 2014

Ali


I'm the greatest. Float like a butterfly, sting like a bee. Välj citat av Ali. En av de allra största inom boxningen. Mannen som föddes som Cassius Clay men som konverterade till islam och kallade sig Muhammed Ali efter det. Detta är en film om hans väg till storhet och hur han fick boxas mot George Foreman.

Ali spelas av Will Smith och han gör det bra men det är en otacksam roll att spela. Varför? För att Ali är knappast en sympatisk man enligt mig. Jag kan inte förstå hans storhet och det har inget med regissören att göra. Jag förstår bara inte varför han inte slutade när han kunde och han kunde väl vara lite trevligare mot kvinnor, eller? Nja, jag vet inte jag. Det är väl en okej film. Jag sitter mest och funderar över Jon Voights roll som är helt bisarr och varför amerikanska muslimer alltid, nästan, klär sig likadant på sextiotalet som idag. Träligt mode?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar