torsdag 3 april 2014

9. Så syns feminismen i min vardag

Ja, det är mycket som visar på feminism i vardagen. Jag får gå klädd som jag vill. Jag får ha vilket arbete jag vill. Jag får undervisa gymnasieelever vilket inte alltid varit fallet för kvinnliga lärare. Mina elever får läsa som de vill och de och jag får välja om vi vill jobba eller bli mamma direkt efter gymnasiet. Jag får välja om jag alls vill bli mamma.

Jag har också rätt att tycka som jag vill utan att det händer mig något och jag kan välja om jag vill gifta mig eller skilja mig. Jag kan tjäna mina egna pengar och bo ensam. Jag kan äga saker och ta lån.

Jag kan ställa upp i politiska val och jag kan arbeta ideellt. Jag kan också rösta och ta körkort. Jag kan också välja utbilda mig och jag kan välja att bli militär.

Det finns mer men jag kan just nu inte komma på mer att ta upp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar