tisdag 3 juni 2014

Farväl Bafana



När Nelson Mandela frigavs firade världen och i början av maj dog mannen som gav passivt motstånd ett nytt ansikte. Trots att han varit arg som ung blev han med åldern och med fångenskapen en lugn kämpe för frihet i ett land som styrdes av ett nazistiskt parti.

Detta handlar om Mandelas fångvaktare och förhållandet dem i emellan. Gregory kunde xhosa och fick därför den stora lyckan att censurera posten till terroristerna. Men eftersom han en gång haft en vän, Bafana, som var xhosa, hade Gregory ett annat sätt att se sin omvärld.

När jag såg filmen första gången tyckte jag att den var lite seg men den är intressant. Tempot är fortfarande segt men det går att överkomma. Jag måste säga att jag gillar Dennis Haysbert som försöker låta som Mandela och jag tycker han gör sin roll bra som den lugne man som insett att våld inte löser någons problem i Sydafrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar