söndag 8 juni 2014

Ödets hav av Elisabet Nemert



Aurora Eken är begåvad med skönhet, intelligens och ett stort hjärta. När hon gifter sig blir hon en ganska välbärgad borgarhustru och som sådan möter hon Elin, en piga med nästan lika stort hjärta och en förmåga att våga mer än hennes stånd tillåter. Dessa två kvinnor följs åt och drabbas hårt i ett Visby som är männens arena och när danskarna kommer till ön visar båda kvinnorna på stort mod. Genom olika händelser så hamnar Aurora i Novgorod och sin farbror.

Jag gillar den här boken som är en bra historisk roman och det är alltid kul att läsa om hur man tolkat svensk historisk tid. Jag hänger med väl och det är både tragiskt och komiskt. Det är svårt att säga vilken av dessa kvinnor som jag finner mest sympatisk för både Elin och Aurora är starka kvinnor i sin egen kontext. Det jag kan finna lite jobbigt är att det händer så mycket. Först det, sedan det och som grädde på moset händer en femte sak. Det hade kunnat vara bara någon färre händelse för lugn i boken men alla författare är alla olika. Det är dock underhållande och jag tror att om man gillar historiska romaner gillar man nog denna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar