torsdag 24 juli 2014

14 år och till salu av Caroline Engvall



Tessan våldtas och detta för in henne i destruktiv spiral av prostitution. Hon börjar sälja sig som 14-åring och fortsätter trots att hon får hjälp. Det är som ett sug. Detta är hennes berättelse.

Fy fan, säger jag bara. Det är hemskt att tänka sig att detta händer. När jag läste kursen Unga och sex på Internet på Umeå universitet så insåg jag att det finns alldeles för många snuskiga män och pojkar därute. De utger sig för att vara tjejer, yngre, blivande arbetsgivare och kanske blivande pojkvänner. Men de lurar både pojkar och flickor. Tessan är ju tjej men det är nästan vanligare att yngre pojkar säljer sex på nätet. Det är kanske något att tänka på.

Det är en så hemsk bok. Man vill bara anmäla varje svin till man som tänder på småtjejer. Kanske med egna döttrar i samma ålder. Hur kan man tycka att det är okej att utnyttja en så ung tjej. Sedan kan jag bli lite arg att Tessan inte tar emot den hjälp hon får. Visst hon mår dåligt men det är ju hemskt att bli beroende så som hon blir. Det krävs en del för att förstå de val tjejen gör. De är nämligen inte glasklara. Fast man kan inte läsa denna bok och inte bli berörd. Jag tycker att de flesta med tonårsbarn och kanske en del kuratorer behöver ta till sig detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar