söndag 6 juli 2014

Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson


En ung polis som just för tillfället är avstängd vaknar en natt av blåljus. I hans hyreshus har en ung kvinna blivit mördad. Som den polis han är kan han inte låta bli att lägga sig i utredningen. Leo Junker blir på så sätt indragen i en utredning som visar sig leda mot honom själv. I samband med kvinnans död börjar Leo tänka på sin uppväxt i Salem och John och Julia Grimberg som visar sig också ha en del i denna utredning.

Blinkarna till Sjöwall/Wahlöö är underbara. Det är Kolberg, Beck och polischef Benny Skacke eller om det var Skracke. Sak samma lite kul är det. Det känns som om Carlsson tagit upp det mörka och melankoliska Sverige som författarparet en gång började att skriva på. Dessutom är det väl planerat så man blir inte galen på det. Det är mer lite jaså, jaha, du tänkte så du.

Jag gillar den här boken. Den är välskriven och den är lätt att läsa. Jag gillar de passager som handlar dåtiden, om slutet av 1990-talet. Leo är lite yngre än jag men lite äldre än den gode författaren. Jag gillar också hur Leo ändå visar sig vara en ganska sympatisk man. Det som stör mig är att jag räknar ut för tidigt vem mördaren var. Det blir så att jag sitter och tänker, nej, någon annan men nix pix. Fast det får jag leva med. Jag hade lite fel och lite rätt. Så läs, för den nya kommer i slutet av juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar