onsdag 20 augusti 2014

Boston Public



Som lärare kan det ibland vara ganska så jobbigt att se sitt yrke beskrivet på teve. Det är säkert så för alla yrkesgrupper men just lärare är så antingen eller. Antingen är vi elaka eller så är vi snälla. Vi offrar oss för det stora goda om vi är riktigt bra. Alltså nu låter jag sur, men det är den bilden av den bästa läraren. Den som ger upp liv och allt för sina elever.

Boston Public är väl inte den bästa skolan i hela världen. Det kanske är så att segregering är mindre bra. Det går ganska mycket svåra barn i denna skola men jag tänker att man problematiserar inte det alls. Bara för att man har pengar så är man inte felfri. Det kan jag tycka hade varit mer intressant. En skola med elever med alla förutsättningar där dyslexi, ADHD och andra inlärningsproblem finns. Att en elev knarkar för att hennes pappa sexuellt utnyttjar henne. Men alla skulle mena att det inte är samma sak. Jo, det är lika svårt att vara rik och ha problem i skolan som mindre bemedlad och ha svårt i skolan. Pengar gör dig inte smart eller duktig. Det ger dig bara andra förutsättningar. Jag tror lärare älskar sina elever oavsett var de befinner sig.

Jag gillar visserligen serien men jag tror jag ser den med extremt kritiska ögon. Det finns alltid personer i skolan man inte pallar men den maktstruktur som finns känner jag inte igen samt att undervisningen ringde från 1800-talet och ville ha den tillbaka. Men sevärd är den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar