tisdag 5 augusti 2014

Stoner av John Williams


Man måste vara man. Eller ja, det behöver man inte men jag tror man måste vara man för att riktigt förstå hur det är att vara man i början av 1900-talet. Jag läste många recensioner och tankar innan jag valde att läsa denna bok. Det är jag rätt glad över för jag är splittrad mellan det jag läst och det jag läst om boken. I alla fall, så är detta en bok som fått mycket cred det senaste året.

Stoner är en man född i en fattig familj i Missouri och får veta att man kan läsa jordbruk på universitet. Som den duktige son han är gör han så. Han arbetar på släktingarnas gård och läser. En dag börjar han läsa en kurs som är en vanlig kurs i allmän engelska, något som alla läser, men denna kurs griper honom. Han älskar litteraturen, språket, grammatiken och snart ändrar han kurser och det leder till att han blir professor i engelska.

Stoner gifter sig, får barn, arbetar, har en kärleksaffär och motarbetas i sitt arbete. Egentligen händer inte så mycket men det är faktiskt bra. Jag gissar att det är lite en berättelse om en manlighet som inte märktes. Att bli utkastad från sitt hem i den bemärkelsen att frun har mandatet att förstå världen där. Att leva i en tid då det inte är okej att vara en vekling och feg. Att älska men inte kunna välja det.

Det är en man som gör en klassresa men som inte kan skaka av sig sin habitus i det att han arbetar sig igen sitt liv. Han arbetar sig igenom sina problem. Han är fåordig och det är något med händer som jag inte fattar men det kanske säger någon annan något. Jag tror att det var detta jag tänkte när jag läste. Det var så här det var att vara man före andra världskriget. Det krävde så mycket för att klara sig och för att hålla sitt liv flytande. Det krävde också att ta hand om sin familj.

Men jag gillar Stoner läraren. Hans passion för att undervisa är stor. Han tackar sitt college med att "Thank you for letting me teach". Det säger allt och det är behållningen någonstans. Han är en god lärare med en otrolig etik.

Jag gillar boken och hoppas fler läser den. Jag läste den på engelska och det var bra tror jag. Det är verkligen så som språket gör sig bäst. Boken var bra inläst och om man tänker sig action är detta inte boken för dig. Men om du vill ha en annorlunda läsupplevelse så är detta boken för dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar